بررسی

یادداشت هایی در روابط بین الملل و غرب آسیا

بررسی

یادداشت هایی در روابط بین الملل و غرب آسیا

طبقه بندی موضوعی

چرا این بیداری اسلامی است(قسمت دوم)

يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۲۳ ب.ظ

یداری اسلامی به معنای احساس هویت ملت های مسلمان پس از سردگمی میان شرق وغرب,آگاهی نسبی نسبت به ماهیت تمدن غرب و آمادگی برای فداکاری در راه اسلام استو به قول حضرت امام خامنه ای: "امروز بیدارى اسلامى در همه‌ى کشورهاى اسلامى هست؛ هرچند که کم و زیاد دارد. بیدارى اسلامى به معنى این نیست که همه‌ى ملتها و همه‌ى آحادى که در این بیدارى سهیمند، به صورت منطقى و استدلالى مبانى فکرى یک نظام اسلامى را شناخته‌اند، بلکه به این معناست که احساس هویت اسلامى در میان توده‌هاى مسلمان، در همه‌جا، به‌وجود آمده است."(25/05/83)

 

لازم به ذکر است عوامل مختلفی باعث پیدایش این حوادث بوده ونمیتوان آن را یک انقلاب اسلامی خالص مانند انقلاب 1979 ایران دانست این حرکت ها تازه شروع شده و راه درازی در پیش دارند همان راهی که ما ازعدالتخانه تا انقلاب اسلامی و انقلاب دوم پیمودیم البته هر کشوری مشخصه های خود را دارد.فی المثال در بحرین انقلابیون هنوز به طور کامل از مشروطه عبور نکرده اند و اما برخی از مهمترین عوامل این انقلاب ها:

1-احساس سرخوردگی,ذلت و عدم استقلال 2-بی توجهی حکومت به اعتقادات دینی مردم و بعضا سرکوب آن 3-سهیم نبودن مردم در حکومت 4-فقر,تبعیض و فساد 5-فعالیت چند دهه ای گرو ه های ریشه دار اسلامگرا 6-الگوهای پیشرفت منطقه ای

اکنون سوال مهم اینست که چرا به این حوادث بیداری اسلامی میگوییم و این سوال به خصوص بعد از سقوط حکومت اخوان در مصر اهمیت زیادی پیدا کرده است حال بیایید  معنایی را که در بالا ارائه دادیم  با انقلاب های زنجیره ای منطقه تطبیق دهیم:

1-حکومت اسلامی مدل جایگزین:باشکست غرب گرایی,شرق گرایی و ملی گرایی تنها الگوی باقی مانده اسلام گرایی است.

2-شعارهای اسلامی:شعارهای الله اکبر مردم امری سطحی و بی اهمیت نیست.ملتی که الله اکبر میگوید یعنی خدا پشتیبان این حرکت است و تو ای حاکم بدان که خدا بزرگتر از تو و همه ی قدرت های پشتیبان توست ,یعنی که من در راه خدا قیام کرده ام .نمونه ی کامل این شعار را در صعده ی یمن مشاهده میکنیم"لااله الله و الله اکبر الموت لامریکا الموت لاسرائیل و النصر للاسلام"حرکت مردم از مساجد و نمازهای جمعه  نشان میدهد که امت قدرت,اجتماع و همبستگی خود را در دین میداند و حرکت سیاسی خود را از یک مراسم عبادی آغاز میکند.

3-بیداری علماء:فتوای برخی علمای لیبی و مصر در واجب دانستن قیام در برابر حاکم فاجر اتفاق بی سابقه ای در میان علمای اهل تسنن است

4-حضور گسترده گروه های اسلامگرا:به خوبی بیاد دارم هر تظاهراتی که گروه های اسلامی در آن شرکت نمیکردند جمعیت کمی در آن شرکت میکردند.تنها با حضور گرو ه های اسلامی بود که التحریر شور انقلابی میگرفت.

5-پیروزی اسلامگرایان:در تونس النهضه پیروز انتخابات مجلس موسسان شد,در مصر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به نفع اخوان رقم خورد و در لیبی هم اسلامگرایان دومین جایگاه حزبی را بدست آوردند

6-سخنان انقلابیون:نقش اسلام در پیروزی مردم لیبی آن قدر واضح و آشکار است که حتی مصطفی عبدالجیل رئیس شورای انتقالی لیبی که فردی سکولار است اعلام میکند قانون اساسی جدید لیبی بر اساس شریعت اسلام نوشته میشود.

7-احیای فرهنگ شهادت:شهادت دارای مفهوم و معنای خاصی است این لقب تنها به کسی تعلق میگیرد که فی سبیل الله کشته شده باشد اینکه مردم کشته های خود را شهید می نامند نشانگر ماهیت اسلامی انقلاب های منطقه است.

و اما شبهه  ی دیگری که مطرح است اینکه این سلسله حوادث نقشه ی آمریکا برای تسلط بیشتر برمنطقه بوده است که پاسخ آن به طور اجمالی اینست که دموکراسی در خاورمیانه هیچگاه مطلوب آمریکایی ها نبوده و نیست و دلیلش همانطور که گفتیم استعداد این منطقه برای رشد اسلامگرایی است و اگر مردم طعم مشارکت حقیقی در سرنوشت خویش را بچشند دیگر به عقب باز نخواهند گشت.پس آمریکا باید طوری رفتار میکرد که مردم احساس قدرت نکنند و با اصلاحات کنترل شده خشم مردم را فرو می نشاند و این در حالی است حوادث منطقه درست برخلاف این خواسته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی