بررسی

یادداشت هایی در روابط بین الملل و غرب آسیا

بررسی

یادداشت هایی در روابط بین الملل و غرب آسیا

طبقه بندی موضوعی

سعدآباد مایه ی افتخار نیست

جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳ ق.ظ

سعد آباد

این هفته  سلطان قابوس در حالی به تهران سفر کرد که اولین میهمان خارجی ورسمی دولت یازدهم محسوب می شد.اما نکته قابل تامل اینجا بود که استقبال رییس جمهور از پادشاه عمان به جای پاستور در مجموعه کاخ های سعد آباد انجام شد.اما دلیل این کار چه بود؟ گرچه به طور رسمی چیزی در این مورد اعلام نشده اما با توجه به روحیات آقای روحانی میتوان حدس هایی زد.عمده دلیل این کار شاید این باشد که در برابر یک مقام خارجی خوب نیست که ساده زیستی پیشه کنیم؟و گدا بازی در آوردم با وجود کاخی مثل سعد آباد اگر در پاستور از خارجی ها استقبال کنیم نوعی بی احترامی به آن هاست.ماباید کمال ادب و احترام دیپلماتیک را رعایت کنیم و این را هم از خودمان نمیگوییم اسلام به ما میگوید.

واما چند نکته خطاب به دولت و رییس جمهور محترم:

1-در همان اسلامی که بر احترام به میهمان و استفاده از نعمت ها تأکید شده,تجمل گرایی نکوهش شده است

2-از آقایان پرسید بالفرض چنین مجموعه ای وجود نداشت آیا شما مثل آن را میساختید تا  آداب دیپلماتیک را رعایت کنید؟

3-آیا کاخ های سعدآباد مایه ی افتخار ملت ایران و جمهوری اسلامی است؟کاخ هایی که بر کوخ محرومیت ها و خون جوانان این وطن بنا شده است؟

4-آیا روحیه ی کاخ نشینی شایسته ی حاکمان اسلامی است؟آیا دیدار امام(ره) با مقامات خارجی در آن خانه ی محقر باعث کسر شأن ملت ایران بود؟

به نظر میرسد ریشه ی این مسائل را در سال های پس از جنگ جستجو کرد آنجا که برخی در خطبه های نماز جمعه گفتند:"امروز برای خداباید مانور تجمل داد"(نقل به مضمون)  در آنجایی که به پیشرفت و توسعه و ثروت اندوزی به هر بهایی حتی له کردن قشر مستضعف و به بهانه ی تفسیرهای شخصی از آیات قرآن نظیر این آیه"قل من حرم زیتة الله التی اخرج لعباده"  اصالت داده میشود.آقای روحانی ما نمیگوییم شما خدای نکرده تجمل گرایید و یا دچار اشرا فیگری هستید ولی نگرانیم,از نزدیکی شما به جریانی خاص نگرانیم ,از تفکرات نزدیکان شما بخصوص آنهایی که تمثالشان را در زمان حیاتشان در میادین شهر نصب میکنند نگرانیم,ار گرفتار شدن شما به عاقبت احمدی نژاد نگرانیم اگر این تفکرات ادامه یابد مردم همان کاری را خواهند کرد که در حماسه 2 خرداد 76 با اندیشه ی دولت سازندگی کردند اما اگر در میان مردم باشید و مثل آن ها ملت همان میکند که در 22خرداد 88  کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی